Ahad, 6 Jun 2010

Tenancy Agreement

Korang ingat lagi tak kat Brader Adi @ Shukri yang dok kecoh nak masukkan tenant ke rumah sewa dia kat Puncak Alam tu. Kalo korang tak ingat, korang baca balik entry aku yang sebelum-sebelum ni. Semalam, mamat tu buat kecoh lagi bila sampel 'tenancy agreement' yang aku e-mail kat dia, dia kata tak dapat. Alih-alih dia tuduh aku tak e-mail benda tu kat dia. Mati-mati aku kata aku dah e-mail tapi dia still kata tak dapat. Last-last aku cakap, ko baca je la blog aku hari Ahad ni sebab aku nak publishkan contoh 'tenancy agreement' yang aku 'prepare' tiap kali ada penyewa baru nak masuk ke rumah sewa aku.





So, camne? Korang nampak tak sampel yang kat atas tu? Kalau korang tak nampak juga, korang 'double click' la gambar tu untuk besarkan dan kalau korang still tak nampak jugak, korang cabut je kabel monitor korang tu dan sambungkan ke LCD @ TV Plasma rumah korang tapi 'make sure' korang 'on'kan dulu suis tv tu. Amacam, sempoikan 'tenancy agreement' aku? Mesti korang senang pahamkan sebab aku bagi sampel yang versi Bahasa Malaysia punya tapi kalau korang nak versi omputih punya, sori le aku takde dan kalau korang nak jugak, korang carik le kat buku Azizi Ali.. mesti jumpa punya.



Kenapa aku tak buat versi omputih? Sebabnya semua tenant aku orang melayu dan aku ni pulak pemuda ensem berjiwa nasionalis yang cintakan bangsa dan bahasa melayu, tu pasal la aku buat ikut melayu. Lagipun kalau aku karang ikut bahasa omputih, aku takut tenant aku tak paham sebab Bahasa Inggeris aku bunyinya Arab (maklumlah ex student sekolah Maahad.. oppss ter'declare' pulak). Bagi aku apa guna kalau tulis ikut omputih tapi sepatah haram pun aku atau tenant aku tak paham, baikle aku tulih macam sampel kat atas, ringkas dan mudah. Lagipun yang penting kat 'tenancy agreement' bukannya bahasa sape yang paling indah atau signature sape yang paling cantik tapi lebih kepada memastikan 'tenant' korang ikut apa yang korang tulis kat agreement tu. Betul tak??


Jadi, kepada sape-sape yang nak copy sampel aku ni, aku relakan dengan syarat korang tukar nama aku dengan tenant-tenant aku kat atas tu dengan nama korang. Karang tak pasal-pasal aku kena bayar 'tax lebih' pulak. Satu lagi, jangan lupa lepas semua yang berkenaan tu 'sign', korang bawak 'tenancy agreement' tu ke Pejabat Hasil untuk di'stamping'kan supaya bila korang unjukkan kat bank nanti (bila time nak apply loan lain), 'tenancy agreement' ni boleh diterima pakai sebagai bukti 'income' korang. Satu lagi, lepas copy 'agreement' kat atas tu, jangan lupa 'bank-in'kan pengeras ke akaun aku.


Tips n Thots : (i) Tak guna kalau korang buat agreement yang korang sendiri tak paham maksudnya (ii) Tenancy Agreement yang panjang berjela pun takkan berguna kalau sewanya tak dapat korang kutip.

1 ulasan:

  1. ehh..bukan ke si Diana Danielle tu tgh sewa rumah haku ke skrg ni..?

    BalasPadam