Ahad, 20 Jun 2010

Matlamat kena jelas, niat kena baik..

Kalau korang pernah baca buku tentang investment, memula sekali yang 'author' dia akan citer adalah tentang matlamat investment korang tu. Camtu jugak la dengan sesape yang nak berguru dengan aku, perkara pertama yang aku biasa tekankan adalah "untuk apa korang nak melabur dalam hartanah ni?". Adakah semata-mata untuk korang jadik kaya, dapat duit selonggok atau pun sekadar dapat 'income' tiap bulan untuk makan pakai korang.

Macam aku, dari mula lagi aku dah 'set'kan tujuan aku melabur dalam bidang ni adalah untuk mendapatkan pendapatan pasif setiap bulan dengan harapan bila aku retire nanti (kalau umur panjang), takde la aku susah hati sebab takde duit pencen. Maklumle orang keje 'private' cam aku ni mana nak ada pencen macam orang keje gomen. Aku tak pernah mengharapkan akan dapat duit selonggok dari pelaburan aku ini. So, bagi korang yang rasa-rasanya mempunyai keinginan yang sama dengan aku, bolehlah terus berguru dengan aku. Kalau tidak, mungkin korang boleh try survey investor lain yang bermatlamatkan 'instant wealth' atau jutawan segera sebab kalau korang ikut cara aku, korang akan lambat jadik jutawan tetapi aku berani bagi jaminan yang korang akan 'pasti' jadik jutawan satu hari nanti.

Itu dari segi matlamat tapi dalam buku-buku yang aku baca, 'author'nya tak bercerita pulak dari segi niat. Bagi aku niat ni penting. Kalau korang nak jadik kaya sebab berniatkan nak menunjuk-nunjuk, baik la korang belajar dari orang lain sebab niat aku 'invest dalam property' ni tak lain tak bukan untuk membalas jasa kedua orang tua aku dan juga untuk menjaga famili aku. Ye la, bila korang dah ada 'passive income' macam aku ni, bila tetiba kedua orang tua kita sakit dan memerlukan perhatian kita, kita pasti tak akan risau nak amik 'unpaid leave' untuk menjaga diorang. Macam kebanyakan orang sekarang, diorang tak boleh nak menjaga orang tua diorang sebab bebanan kerja yang tak boleh ditinggalkan. Mana taknya, kalau ditinggalkan kerja-kerja tu.. alamatnya tak berasap la dapur diorang, betul tak? So, perbetulkan la niat korang dulu sebelum korang start melabur dalam bidang ni.

Amacam? Dah bersedia dengan matlamat dan niat korang? Kalau sudah, welkam to my investment world..

6 ulasan:

  1. betul.. niat kena betul. itu yang penting.. :) tapi kalau buat menda salah, contoh mencuri kat kedai emas, api atas niat nak sara anak bini, menda itu tetap salah.. :)

    BalasPadam
  2. Ensem,
    aku setuju dengan pendapat kau. kita yang keje prebet ni, mana ada pencen. takkan dah tua nnt nak tumpang idup dengan anak2?
    aku sependapat ngan kau. mmg utk tujuan pasif income. kalau ada lebeh, boleh top up SSPN, bayar maid, bayar installment kete, beli blackberry heheheh
    harap duit gaji, mau tercekik beb.
    so, apa lagi, JOM LA TT. kau kan suka TT. Bandar Baru Bangi pon macam Shah Alam jugak, tapi tak fully developed lagi. mana tau ko mau riki2 ini area. errrr.. skang ni bank masih bagi ko loan lagi ke? kalau masih bagi, kau tak cukup meminjam tu............ HAHAHAHAHAHAH

    BalasPadam
  3. Setuju...dengan niat yang baik, insyaallah, Tuhan permudahkan rancangan yang diatur. Banyak kali dah saya mengalami saat-saat macam tu...

    Tapi kalo mencuri atas niat nak bagi anak bini makan, memang dah salah tu...niat tak boleh menghalalkan perbuatan.

    BalasPadam
  4. Hapiz & Hisham : TQ for commenting..
    Hazree : Bukannya tak nak TT kat Bangi tapi la ni tengah carik 'MAP' nak ke sana. Tak biasa sampai..

    BalasPadam
  5. setuju..setiap apa yg kita buat kena disertai dgn niat...niat kena btul.

    Hazree: aku pun kat Bangi..jom la TT..hehehe. blh kita sembang pasai investment kat bangi plak.

    BalasPadam
  6. bleh kaya cepat dgn menang loteri.

    aku mcm ko jugak, nak hidup tak susah bila retire nnti.

    property mmg slow n steady nyer pelaburan. slowly but surely

    BalasPadam