Jumaat, 1 Oktober 2010

Daniel Hakim : Lawyer

"Bang, market value saya dah check, price rumah pun saya dah dapatkan diskaun, lepas ni nak buat apa pulak?" soal Daniel. "La ni ko pergi cari lawyer untuk buat S&P. Kalau ko ada kengkawan yang jadik lawyer lagi la elok" balas aku. "Kenapa pulak elok bang?" tambah mamat engineer tu lagi. "Ye la, kalau ko ada kengkawan lawyer, at least senang le sikit ko nak 'sesahkan' kawan ko tu untuk cepatkan proses. Selain tu boleh ko mintak diskaun lebih sikit. Kalau aku yang carikan, jawabnya banyak pulak nanti komisyen yang aku dapat. Kalau asyik dapat duit je, macamana duit aku yang sedia ada ni nak habis-habis" amacam ayat aku? Ada bunyi-bunyi berlagak tak..  hahaha.

Kalau korang baca ebook kedua aku tu, mesti korang tau kenapa aku prefer korang guna lawyer korang sendiri untuk sediakan S&P ni dan satu lagi, untuk pengetahuan korang pihak pembeli dan penjual boleh guna lawyer asing-asing tanpa perlu berkongsi lawyer. Maknanya, tak semestinya si pembeli kena guna lawyer si penjual dan begitu juga sebaliknya tetapi bagi aku, kalau korang dapat influence si penjual untuk gunakan lawyer S&P yang sama dengan korang tu, lagilah elok kerana selain dapat menjimatkan masa, urusan perhubungan komunikasi pun akan menjadi lebih mudah. Takde la nanti bila korang follow up dengan lawyer korang, lawyer korang akan kata "lawyer seller ni lembap betul la, tu pasal la tak siap-siap lagi documentation ko" (through my own experience.. hahaha).

So, "Apa dokumen yang saya nak kena bagi kat lawyer saya nanti?" persoalan terbaru si Daniel dan kalau nak tahu jawapannya... tunggulah entri berikutnya next Monday.

1 ulasan:

  1. Aggred with u abg ensem.. Better buyer advise seller to use the same S&P lawyer. To prevent miscommunication and to expedite the process.

    BalasPadam