Jumaat, 30 Julai 2010

Konfius?

Alamak.. tak sangka pulak korang konfius dengan tips yang aku bagi dalam entri lepas. Takpe takpe, kat sini aku cuba explain kat korang dalam bentuk cerita supaya korang senang nak faham.

Sequence of Event :

1/7/10 - Aku submit loan aku kat Cik Zura (awek banker aku yang cun banget) dengan harapan loan aku boleh approve.
4/7/10 - Zura call aku dan bagitau "U punya gearing tinggi la bro. Susah nak lepas loan u ni. Kad kredit u pun almost maximum, payah I nak recommend. I ingat u withdraw je la application u ni" dan aku hanya menjawab "Kita jumpa esok je la to discuss".
5/7/10 - Aku jumpa Zura dan berkata "Beb, u gitau kat boss u yang I sanggup come out with FD pledge as one of my approval condition and the amount will be as same as 12 months instalment. Amacam?" dan jawab si Zura "I can propose to my boss that condition but it'
s up to him either to approve it or not"
7/7/10 - Akhirnya, my loan was approved with the following condition (as per picture attached)
'Clause tentang FD pledged yang ada kat dalam Offer Letter aku'

It means selagi aku tak letak FD sebanyak RM3K kat bank tu maknanya selagi tu la loan aku tu tak dikira approve. Amacam, dah faham tak sekarang?

11 ulasan:

  1. tq abgensem..teknik bagus ni

    BalasPadam
  2. abghensem,

    boleh tak cara ni kita buat utk loan keter, misalnya?

    BalasPadam
  3. wow.special clause lagi..

    BalasPadam
  4. yes, clearly.
    zura nama kakak aku.

    BalasPadam
  5. TQ abgensem atas teknik yg ensem ni... Moga murah lagi rezeki u ye... Amin :)

    BalasPadam
  6. Tanpa NamaJulai 30, 2010

    mmg best la entry2 abg ensem ni. nk jd protege abg ensem la.. bleh x? mmg minat nk melabur dlm hartanah ni.

    aslam
    mohdaslam_pm@yahoo.com

    BalasPadam
  7. Tanpa NamaJulai 30, 2010

    hilang konpius aku....skrang baru terang benderang..... TQ abang ensem.....! :-aLCapone-

    BalasPadam
  8. croft : dipersilakan kalau ada duit lebih.. hehe

    BalasPadam
  9. abang ensem mmg terbaik! keep up the good work bro

    BalasPadam
  10. tak paham la plak......kata same as 12 months instalment. 3K tu bahagi 12 ke

    BalasPadam
  11. teknik yg baru ku ketahui... terbaek broo...
    tenkiu

    BalasPadam