Khamis, 23 September 2010

Daniel Hakim : Lokasi Dah Ditentukan..

"Salam, boleh tak kita jumpa lunch nanti?" bunyi sms dari Daniel pagi ni. "Orait bro. Jam 1 kat NZ" balasku dan seperti dijanjikan tepat jam 1, jurutera muda ni dah terpacul di NZ Garden, port biasa aku melepak tapi sayangnya meja yang dipilihnya dikelilingi oleh balak-balak macho je. Hmmm..takde can la aku nak usha awek, hahaha.

"Wazzup bro. Penting je bunyinya?" soal aku. "Bang, saya dah ada alamat kat 2 tempat tu dan saya dah pun check dengan valuer. Harga yang dijual adalah harga pasaran tapi tak kisah bang sebab saya memang dah ada modal untuk beli" jawab budak muda ni and details of the apartments are as follows :

Wangsa Maju (bersebelahan LRT Wangsa Maju) :

Harga : RM130K
Sewa : RM750
Inst. : RM566 (RM117K*4.1%*30 tahun)
Maint. : RM35
C/flow : RM184 sebulan (positive)

Shah Alam (bertentangan kawasan perindustrian Shah Alam) :

Harga : RM60K
Sewa : RM400
Inst. : RM305 (RM54K*4.5%*30 tahun)
Maint. : RM20 (biar tenant yang bayar)
C/flow : RM95 sebulan (positive)

"Kalau abang, abang pilih yang mana?" tanya si Daniel pada aku dan aku menyoalnya semula "Sebelum saya jawab, boleh saya tau agak-agaknya which area yang awak prefer?". "Kalau saya, rasanya saya pilih Shah Alam kot" jawab brader ni. "Then, kalau awak tanya saya , I'll go for Shah Alam but it's not because saya stay kat situ but I've got my own reason kenapa saya pilih that area" dan kalau korang nak tau sebabnya, teruskan mengikuti entri berikutnya.. Sorry beb

P/S : Dah nama pun pengembaraan, korang pun kena la ikut mengembara dari satu entri ke satu entri.. hehe.

12 ulasan:

  1. berdebar2 menunggu next entri...hehe

    BalasPadam
  2. ...kenapa shah alam...kalau saya, i'll go for wangsa maju...medium cost appt..i guess

    BalasPadam
  3. kalau saya go for wangsa maju...-anip-

    BalasPadam
  4. saya akan pilih s.alam. klo lihat ni merupakan pelaburan yg tak berapa risiko sebab kita tak keluar byk modal compare to w.maju. ikut kalo +ve flow hmpir sama. -saiful-

    BalasPadam
  5. sebenor2 nyer brapa luas rumah kat wangsa maju dgn yg kat shah alam nie....? dan rumah2 nie kos rendah ker kos sederhana rendah....? bila tengok harga rumah kat wangsamaju tu cam rumah kos sederhana rendah tapi kadar maintenance cam utk rumah kos rendah..... nie yg buat aku konpius bila nak buat perbandingan epal dgn epal sebab 99% aku brani konfirm rumah yg kat shah alam tu rumah kos rendah.... maybe abang ensem boleh tlg perjelaskan sket ke-konpius-an aku nie.....
    :-aLCapone-

    BalasPadam
  6. Shah Alam - free risk...playsafe

    Wangsa - Risk taker :)

    BalasPadam
  7. sonoknya aku tengok seribu satu mcm pandangan dari korang. nantikan alasan aku kul 12 tgh mlm nanti..
    -aLCapone- : Lama tak nampak. Hang gi mana?

    BalasPadam
  8. Price biarlah berbaloi dgn keluasan, bukan sekadar location.Kenapa UE3 dan Commerce Square tak boleh hidup padahal terletak kat prime location i.e Jln Loke Yew dan Sunway?!
    Kalau apartment tu kira built up jer...mana boleh membesar lagi dah..

    BalasPadam
  9. biasala abangensem..... musim raya nie ramai pulak kawan2 buat rumah terbuka.... tu la yg menghilang jap p raya sakan la ni..... abangensem pulak bila nak buat rumah terbuka.....? mesti tenant2 + bakal tenant2, pembeli2 + bakal pembeli2 ebook dan semua follower akan serbu rumah abangensem.....
    :-aLCapone-

    BalasPadam
  10. s.alam terbaik. start with small investment. 60k.

    BalasPadam