Rabu, 6 Januari 2010

untungnya jadi orang muda...

Kekadang tu aku bersyukur jugak sebab awal2 lagi aku dah terjebak ke kancah pelaburan hartanah ni. Kalau tak, payah gak aku nk enjoy benefit2 yg ada kt dlm pakej loan skrg ni. Mana taknye, kalau korang start awal... sekurang2nya korang boleh extendkan loan korang tu semaksimum yg mungkin dan secara tak langsung, bayaran bulanan korang pulak akan jadi seminimum mungkin. Kenapa boleh jadik camtu? Korang mesti musykil kan? Kalau korang nak tau, korang boleh tgk contoh kat bawah ni :

Kiraan utk orang muda yang baru berumur 30 thn yg layak buat loan selama 40 thn :
Loan : RM50K
Interest : BLR-1.8% (BLR skrg - 5.55%) @ 5.55%-1.8% = 3.75% @ 4.0253*
Instalment : 50 x 4.0253 = RM201.27

Kalau org tua yg berumur 50 thn plak, diorg cuma layak utk buat loan selama 20 thn :
Loan : RM50K
Interest : BLR-1.8% = 3.75% @ 5.9289*
Instalment : 50 x 5.9289 = RM296.45

Korang mesti tertanya2 ttg 2 benda yg kt atas tu :

1) Kenapa org muda layak buat loan 40 thn tapi org tua cuma 20 thn je. Sbbnya maksimum umur yg bank boleh bagi loan skrg ni ialah 70 thn. So, kalau umur korang dlm 35 thn, maknanya korang layak utk buat loan selama 35 thn (70 - 35).

2) Tanda (*) tu dikenali sebagai 'factor' dan ianya berbeza mengikut tempoh pinjaman yg korang buat. Aku nk citer lebih2 bab 'factor' ni, aku tak berapa tau tapi yg aku tau, masa aku study 'business math' kt UiTM dulu, lecturer aku ada suruh beli buku 'factor' ni utk memudahkan aku buat assignment. Tak sangka plak sampai skrg buku tu aku guna.

Kesimpulannya. tak ke untung kalau korang start invest masa muda ni. Bila instalment rendah, dah tentu excess yg korang dpt dari duit sewa nanti akan jadi lebih utk korang enjoy..

1 ulasan:

  1. great info abg.ensem. sy pon nak start dari sekrang.. tgh kumpul ilmu. invest dalam diri dulu seperti bro cakap. thx again.

    BalasPadam