Selasa, 21 September 2010

Daniel Hakim = Abang Ensem

Petang semalam aku berkesempatan mengeteh dengan salah seorang silent reader blog aku, saudara Daniel Hakim (nickname beliau di alam maya) dan apa yang aku lihat tatkala pertama kali bersua muka ialah cerminan diri aku 12 tahun yang lepas. Seorang budak muda yang baru 2 tahun memasuki alam pekerjaan dan masih tercari-cari jalan untuk jadi kaya. Aku hanya mampu tersenyum bila mengenangkan betapa cepat masa berlalu dan engineer muda di depan aku inilah yang akan meneruskan minat aku dalam bidang hartanah ini. Betapa bersemangatnya beliau sehingga sanggup turun dari Gombak ke Shah Alam dengan hanya bertemankan awek-awek komuter semata-mata untuk meninjau peluang pelaburan di Shah Alam dan aku amat-amat teruja dengan usaha gigih beliau. Kalau 12 tahun dulu aku hanya sorang-sorang mencuba nasib di dalam bidang ini tetapi engineer muda ini bernasib baik mempunyai beberapa orang dibelakangnya sebagai penunjuk jalan di samping kewujudan blog-blog hartanah yang boleh dijadikannya panduan. Betapa beruntungnya anak muda sekarang ni dan bagi anak-anak muda yang lain, bersegeralah menjebakkan diri korang dalam bidang ini kerana peluang anda untuk berjaya amatlah tinggi. Kenapa aku berkata begitu? Ianya kerana 2 perkara berikut :

Liabiliti anak muda tidak sebanyak mereka yang telah berusia.

Bagi korang yang baru kerja, aku rasa tak banyak hutang yang korang ada. Paling tidak pun hanyalah hutang kereta berskala kecil dan juga kad kredit yang limitnya tidaklah banyak mana jika dibandingkan dengan mereka-mereka yang telah bekerja lama. Jadi, peluang untuk mereka yang muda ni mendapatkan pinjaman bank agak tinggi dan cerah.  Aku tahu golongan muda ini akan berkata "kami tak ada modal untuk mulakannya" dan ayat ini jugalah yang aku lontarkan kepada mentor aku dulu. Ketepikan soal modal kerana ada cara untuk korang membeli rumah dengan modal yang seminimum mungkin. Tak percaya? Daniel Hakim, tolong jelaskan apa yang aku katakan semalam di ruangan komen di bawah.. hehe

Peluang mendapatkan positive cashflow adalah tinggi.

Bila umur korang muda belia, korang boleh memaksimumkan tempoh pinjaman dan apabila tempoh dah dipanjangkan, secara tidak langsung instalment bulanan akan menjadi  lebih rendah. Bila ianya rendah, difference (lebihan) yang korang akan dapat dari sewa korang tu akan jadi lebih banyak. Betul tak? Cuma apa yang korang kena pastikan ialah cuba dapatkan rumah yang below market price yang mana caranya telah pun aku ceritakan dalam entri-entri aku yang lepas.

So, korang dah fahamkan kenapa aku suruh mulakan langkah seawal mungkin? Jadi, apa tunggu lagi, penuhkanlah ilmu di dada dan terjunlah ke bidang yang menjanjikan pulangan yang lumayan (macam iklan la pulak..)

p/s : matjoe, pantaier, daniel hakim & korang-korang yang ada kat area KLCC, jom kita ngeteh after office hour next week. Setkan masa dan bagitau aku at e-mail abangensem98@gmail.com

13 ulasan:

  1. nak join nak join... aku pun ada around klcc gak...:)

    BalasPadam
  2. cantek.. apalagik.. set la date..

    BalasPadam
  3. set date hari rabu ler..b4 or after blh set tgk resident evil.mngenangkana sakit kpla nak arrange loan kenalah cool down smbl cuci mata^_^

    BalasPadam
  4. next week eh... silap baca ni...:) aku this week ada sekitar klcc

    BalasPadam
  5. gwa pun nak join gak wehh...
    banyak citer bole kongsi ni AE...
    haha

    BalasPadam
  6. ko bikin 1 entry utk discus psl pull tea session. burger king KLCC pon bleh.

    BalasPadam
  7. saya budak baru belajar, nak join gak boleh tak?:)

    BalasPadam
  8. matjoe : burger king takde pull tea la.. hehe
    student : u r most welkam. nantikan entri pasal pull tea session.

    BalasPadam
  9. wakif : kalau tak dpt join next week, e-mailkan no tepon ko ke e-mail aku. mungkin kita boleh lunch sesama this week..

    BalasPadam
  10. daniel hakimSeptember 22, 2010

    abang ensem...thanx psl give personal coaching kat sy a few days ago...sebelum ni sy pikir nk main property ni kene ade duit tuk pay at least 10% deposit...but after learn from u and read ur blog, we can invest in property with no money down...cool je bile tau leh wat cmtu...tp need an effort and skill yg sepatut nye...utk permulaan mulakan dgn property yg low risk,blajar selok belok dulu, then baru proceed to the next level...always learn from the expert...and in this case i learn from abg ensem...thanx bro..:)

    BalasPadam
  11. Bro ensem keje bank kt klcc ke. Cimb, mbb ke rhb?

    BalasPadam
  12. AE.. i dah email my phone number utk sesi ngeteh..
    =)

    BalasPadam
  13. bro ensem...opis kawe kat menara OSK dpn citibank jln ampang, kawe dah email no phone kat demo..

    BalasPadam