Jumaat, 24 September 2010

Daniel Hakim : Kenapa Shah Alam?

Kenapa Shah Alam yang aku pilih? Berikut adalah alasan-alasan aku berdasarkan pandangan dan pengalaman aku selama ini :

Faktor Harga & Kadar Sewa :

Memandangkan kedua-dua rumah tersebut adalah unit low-cost 2 bilik, maka adalah tidak munasabah yang harganya akan terus meningkat pada masa hadapan. Bagi aku walaupun di kawasan strategik seperti Wangsa Maju, RM130K pada aku adalah terlalu tinggi bagi jenis hartanah sebegitu. Kenapa? Di sini teori permintaan dan penawaran akan mengambil tempat terhadap logik harga bagi unit tersebut. Jika anda seorang penyewa (tanpa mengira bujang atau pun keluarga), sanggupkah anda membayar sewa sebegitu mahal hanya untuk satu unit rumah dengan hanya mempunyai 2 bilik untuk didiami. Katakanlah BLR bank meningkat pada masa akan datang dan kadar sewa terpaksa dinaikkan untuk menampung kadar kenaikan BLR, adakah akan ada penyewa yang akan sanggup membayar kadar sewa semahal RM1K hanya untuk  sebuah walk-up low-cost flat 2 bilik di Wangsa Maju?

Faktor Pinjaman Bank :

Cuba korang bayangkan yang korang ni tukang luluskan loan di Bank dan si Daniel ni pergi berjumpa korang untuk memohon pinjaman. Korang rasa pinjaman yang mana lebih mudah untuk korang luluskan? Adakah pinjaman yang kecil atau besar jumlahnya? Malah, ratio calculation yang selalu digunakan oleh pihak Bank sudah pasti akan menyebelahi unit yang lebih rendah instalmentnya. Tak gitu beb?

Faktor Pengalaman :

Orang kita jenis yang mudah terpengaruh dengan kata-kata orang terutamanya ketika  membeli rumah. Tanpa berfikir panjang serta tanpa ilmu dan pengalaman, orang kita akan membeli secara membabi buta walaupun harga yang ditawarkan agak tinggi (berdasarkan pengalaman aku).  Akibatnya sekali mereka 'terkena' atau apabila timbul masalah, mereka terus mati langkah dan mulalah mereka berkata "menyesal aku beli rumah ni sebab risikonya tinggi" dan atas pengalaman sebeginilah, maka aku nasihatkan engineer muda ni untuk bermula dengan unit yang murah dulu. Dapatkan feel dan kutip pengalaman dulu sebagai landlord tanpa perlu mengira keuntungan yang besar. Lagipun ini cuma  langkah pertama ke arah langkah-langkah yang lebih besar. Mungkin untuk pembelian berikutnya, beliau boleh mula memikirkan tentang keuntungan yang lebih besar. Bak kata pepatah melayu lama "kecil-kecil lama-lama jadi bukit".

Apa pun faktor-faktor di atas cuma dari kacamata aku yang sudah 12 tahun terjebak dalam bidang ini. Mungkin korang tak sependapat dengan aku sebab resam manusia, tak semuanya bersetuju dengan cara aku dan mungkin ada yang berkata "kalau macam ni caranya, lambatlah nanti nak jadi kaya" tetapi bagi aku "walaupun lambat, korang PASTI akan  senang satu hari nanti dengan cara aku ini", insyaallah.

14 ulasan:

  1. ade btul kata2 kau bro...selain s.alam,bg org baru aku cadangkan bangi,klu sape2 yg perasaan or org dr bangi mesti tahu kenapa kan....so klau ada pluang ambikle

    BalasPadam
  2. oo..kalu 130k wangsa maju tu walk up aprtment, baik go for shah alam tu...aku setuju dengan pandangan AE...

    apa lagi denial..cergas kasi itu deal tu done...batter bagi denial rasa semua perkara urusan beli rumah nie...urusan lawyer, tukar nama bil TNB,Syabas, urusan with pejabat maintenance, deal with bank, urusan cari penyewa, buat TA, gi matikan setem hasil TA kat LHDN etc...

    BalasPadam
  3. satu langkah yang bijak bermula dengan low/medium cost, later boleh venture to high/condo pulak... setiap satu ni ada pro n con dia... pada pendapat aku yg baru 2 tahun dlm property ni low/medium cost sewa memang bagus tapi value appreciation dia agak slow...

    p.s: abgencem BARU 12 TAHUN? hihihi

    BalasPadam
  4. Shah alam commitment rendah,jd boleh ambik 2 dalam masa singkat.... -samsul

    BalasPadam
  5. bro AE,
    rasanya flat di wangsa maju tu ada 3 blk...sbb tu harga up 130k..kalu yg 2 blk..xdela semahal tu..

    BalasPadam
  6. anip, apesal daniel to dah jadi denial??? kang dinafikan keinginan membeli rumah tuh... menyakat sikit petang2 jumaat nih... lariii!!!!!

    BalasPadam
  7. typing error tu...terswap lak A&E tu...

    BalasPadam
  8. yg bestnya...beli apt dlm rm60k...bulan2 loan dlm 200-300, maintenance fee dlm rm70, sewa paling cikai rm500, kadang2 kalau lokasi baik bleh dpt 600-700 so try la tolak campur bahagi dpt ke tak untung.... :)

    BalasPadam
  9. aku dah nampak rasional kenapa patut pilih S Alam..... kalau aku pun aku akan pilih S Alam...
    Saudara Parang mintak jasa baik sket utk dikongsikan pendapat kenapa area Bangi tu bagus.....?
    :-aLCapone-

    BalasPadam
  10. satu lagi faktor utk buat keputusan mana nak invest ialah ROI (return on investment)...mestilah pilih yg paling tinggi !!!

    BalasPadam
  11. to aLcapone:

    knpa bangi? sbb Bangi terkenal dgn ilmu,y?sbb byk universiti2,klas2 pngajian +_ kilang2...
    klu nk lbih feel hang try p sevr sana....

    klu kita kira logik,cntoh yg aku ambik area kaw sana : UKM,UPM,UNITEN,KPTM,MOSTI semua area yg hampir ant. satu same lain,dan dkt kaw putrajaya melalui jln blkang just xsampai 10 mnit....y putrajaya? sebab situkan smua pjabat2 kerajaan dok sana,klu nk bli/sewa ptrajaya mmg mhal,so pham2 jelah knapa aku kata Bangi ckup buat kan aku geram utk my target....itu pd kiraan akule,otai2 lain bleh komen

    BalasPadam
  12. aku kosong parang...aku stay kat bangi..bangi pun dah nak jadik mcm shah alam skrg...kadang2 rumah kat situ dah tak masuk akal mahal nya..sewa i.Allah mmg senang, ramai student kat situ..

    BalasPadam
  13. saya dok kajang.. memang bangi the best option after s.alam..

    BalasPadam
  14. salam abang ensem...kalu orang luar KL(bukan bermaustatin) ada masalah dok beli flat-flat area KL ?cthnya flat area keramat .umpanya sekatan dari DBKL atau sebagainya

    BalasPadam