Ahad, 12 September 2010

Entri Raya ke 3

Kesian aku nengok 60 orang in average yang setiap hari (selama 2 hari ni) dok bukak blog aku tapi apa yang diorang tengok tak lain tak bukan entri-entri lama  je dan disebabkan rasa tanggungjawab aku terhadap mereka ni, aku gagahkan jugak mengorek duit kat mesin ATM semata-mata nak gi beli 'berukben Celcom' demi memudahkan aku mengupdate blog. Almaklumlah kalau kat rumah aku kat Shah Alam, aku ada streamyx tapi kalau kat kampung ni (Teluk Intan & Kepala Batas), mintak mahap la aku nak bawak streamyx aku sebabnya kalau aku cabut je benda tu (modem streamyx), for sure aku tak tau camne nak connect balik. Maklum le aku lahir bukannya di zaman IT sebaliknya di zaman 'typewriter letrik' untuk menaip assignment, tu yang buta IT jadiknya .

Anyway, entri kali ni aku nak ceritakan apa yang berlaku petang tadi semasa aku dalam perjalanan nak balik ke kampung mem aku kat Kepala Batas. Jalan yang aku pilih tak lain tak bukan jalan Pantai Remis-Tepen (dikenali sebagai Taiping bagi orang luar Perak). Semasa aku menelusuri jalan Lekir menuju ke Sitiawan, to be specific kat Simpang Kampung Koh ada pulak signboard baru yang bagitau kalau nak ke Tepen kena jalan terus. Makanya bila je aku cilok ke kiri (ke Jalan Kampung Koh) which is against the signboard maka mem aku pun start le mengomel. "Apasal u (panggilan manja untuk pasangan yang dah 11 tahun kawen) tak terus je ikut signboard tu? Karang silap jalan karang, kan ke dah kena pusing balik". "Ek eleh dah berbelas tahun I ikut jalan ni, takkan sesat punya. Lagipun jalan ni jalan pintas nak ke utara, tak payah nak redah pekan Sitiawan tu" jawab aku dengan key F# (F sharp). 

Selang 10 minit dari kata-kata terakhir aku tu, kitorang pun sampai le ke simpang empat nak ke Pantai Remis dan serentak itu, mem aku mengomel lagi "Apasal la diorang tak buat signboard suruh ikut jalan pintas ni. Kan ke lagi cepat dan mudah. Tak payah nak bersesak-sesak lalu pekan Sitiawan (aikk pinjam ayat aku nampak.. hehe)" dan ibarat bola tanggung yang dihantar oleh Vera Zvonareva, maka aku pun menyemash bola tanggung itu ibarat Kim Clijster dalam final US Open yang aku tengok pagi tadi. Korang nak tau apa yang aku cakap?? "Inilah bezanya orang yang akal pendek macam u dengan orang yang akal panjang macam I. Orang macam u cuma tau figures je (maklum le accountant by profession) sedangkan marketer macam aku selalu memikirkan cara mana nak tarik orang untuk membeli/menggunakan satu-satu produk" dan ini menyebabkan mem aku terpinga-pinga bertanya "kenapa pulak?". Aku rasa bukan mem aku je yang bertanya sedemikian, korang pun mesti nak tau apa logiknya signboard tu dibuat sebegitu tapi teori aku ni pun belum tentu betul sebenarnya. Hanya sekadar nak taruk mem aku je.. hehehe.

Cuba korang fikir, bila Majlis Daerah/Perbandaran tu buat signboard untuk suruh kereta lalu ikut pekan Sitiawan maknanya diorang cuba untuk menaikkan ekonomi penduduk kat situ. Sebabnya, dalam banyak-banyak kereta yang lalu tu, for sure ada yang nak ke kedai runcit  untuk beli barang, tak pun nak ke restoran terdekat untuk makan dan paling tidak pun ke petrol station untuk isi minyak dan buang air dan ini secara tidak langsung akan menyebabkan 'visitors' ni berbelanja tanpa diorang sedari. Bila peniaga dapat income, makanya pihak Majlis pun akan dapat habuan jugak sebab pihak peniaga ni pasti akan bayar cukai kat diorang bila dapat income. Selain daripada tu, 'visitors' ni kena jugak beli tiket parking sebelum diorang letak kereta diorang tu. Betul tak? Anyhow, tak semua orang perasan pasal benda ni sama macam mem aku tu. So, untuk itu aku maafkan le dia, kalau tak mau tido luar aku malam ni.. hehe.   

3 ulasan:

  1. Jgn lupa klik iklan kat atas tu ye.. hehe

    BalasPadam
  2. tenkiu abang ensem yang sangat prihatin terhadap naluri pembaca , nanti saya klik iklan kat atas tu yer,

    menggunakan jalan pintas itu juga , secara tak langsung dapat menjimatkan duit abang ensem kan?
    mana taknyer mengikut pengalaman , sekali nak isi minyak, berkali - kalilah yang lain nak masuk tandas lar , beli makanan lar , beli surat khabar lar , beli panadol la
    silap hari bulan top up biskut raya pun ada...
    memang abang ensem panjang akal :D

    - tasbih_syawal

    BalasPadam
  3. - tasbih_syawal : ya betollllll...

    BalasPadam