Rabu, 21 April 2010

Apa aku nak bagi ni??

Isnin lepas, aku set la sesi ngeteh ngan member sekolah rendah aku yang dah 14 tahun aku tak jumpa, Brader Farid. Dia yang merupakan follower setia blog aku ni *terharu beb..sob sob sob* berhajat nak follow jejak langkah aku tapi bila aku nengok je kete yang dia pakai, terasa macam aku pulak yang nak ikut apa yang dia buat..hahaha. Usahawan berjaya tu beb..

Di kesempatan itu jugak, sempat jugak la dia bertanya 2-3 soalan kat aku yang katanya tak semua orang tahu dan setelah aku pikir dan timbang semasak-masaknya, so kat sini aku terasa macam nak kongsikan info yang aku dah bagi tau kat member aku tu semalam. Antara soalan dia yang nak aku kongsikan dengan korang ialah :

"Bro, kalau aku nak apply loan. Apa dokumen yang aku nak kena bagi. Maklum le orang meniaga macam aku ni mana nak ada payslip?"

Actually, jawapan kepada soalan ni bolehlah aku bahagikan kepada 2 kategori iaitu :

Bagi korang yang makan gaji tetiap bulan :
  1. I/C ;
  2. latest payslip (3 bulan) ;
  3. penyata EPF ;
  4. penyata cukai pendapatan (income tax) ;
  5. savings passbook/bank statement/FD resit/ASB/ASW/unit trust statement (make sure yang ada duit) ;
  6. tenancy agreement with bank statement yang menunjukkan hitam putih duit sewa di bank-in ;
  7. royalti slip (yang ni jarang-jarang orang ada) ;
  8. commission slip/statement (especially ejen insurans, unit trust dan lain-lain ejen lagi) ;
  9. investment statement macam 'CDS A/C statement' bagi korang yang selalu main share

Bagi korang yang tak tentu ada gaji tiap bulan (usahawan/bisnesman) :

  1. I/C ;
  2. Memorandum & Articles (M&A) (for Ltd Co.) ;
  3. Form 24 & 49 (for Ltd Co.) ;
  4. Latest 6 mths bank statements (Company & Individual) ;
  5. Latest Audited A/C (for Ltd Co.) ;
  6. Biz Reg Form (for proprietorship & partnership firm) ;
  7. kontrak2 terkini (kalo boleh yang amaun kontrak tu besar) ;
  8. sebarang dokumen yang menunjukkan aset syarikat seperti geran tanah, lot kedai dsb (pastikan semuanya free from financing)

So, kalau lepas bagi semua dokumen tu, loan korang tu still tak lulus.. maknanya ada la adverse checking dlm rekod bank dan benda-benda adverse ni, payah sikit kalau nak 'kautim' dengan bank. Jadik, adalah lebih baik korang pastikan loan-loan korang yang sedia ada tu tak tertunggak sampai 2-3 bulan, kalau tak... rugi je korang keluar duit untuk fotostat semua dokumen kat atas tu.. huhuhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan