Sabtu, 3 April 2010

Sambungan Part 2 : Yang mana satu pilihan hati?

"Margin tu maknanya berapa banyak duit bank yang ko boleh guna. 95% tu maknanya kalo duit ko ada RM50K, ko cuma boleh guna RM47.5K je. Yang lagi RM2.5K tu.. bank akan pegang. Itu yang aku tau pasal ASBOD yang banyak bank tengah bagi ni. Tak macam FDOD, kalo ko pledge RM50K, dia akan bagi margin 100%.. maknanya ko boleh guna sampai up to the limit dan kadang-kadang tu, lepas bank tu buat annual review dan bila conduct payment & transaction ko tu cantik, dia boleh increase ko punya margin to more than 100%" - abang ensem (AE)
"Kalo camtu rugila aku kalo aku amik ASBOD. Aku ingat bila aku letak RM50K, aku boleh guna semua.." - Brader X
"Ala bro, takde la rugi sangat sebab ko still boleh dapat dividen dia lagipun interest OD dia pun kira rendah gak la.. BLR (5.8%) -1%. Sebenarnya apa yang penting dalam nak memilih OD ni ialah matlamat dan tujuan ko sendiri, kalo ko nak margin tinggi, ko amik la FDOD. Kalo ko nak keuntungan dari segi interest dan dividen, ko pilih la ASBOD tapi kalo aku ... aku rasa aku pilih FDOD yang PPP Bank tu offer" - AE
"Kenapa pulak beb?" - Brader X
"Sebab interest yang dia caj tu ikut FD Rate. Kan ke ko kata interest dia FDR+1.5%. Maknanya dia cuma caj ko 1.5% je sebab FDR rate tu kira macam kontra dengan interest FD yang ko dapat la tiap kali ko renew. Cuma yang tak bestnya, interest FD tu ko tak boleh keluarkan dan margin ko plak akan tetap RM50K walaupun amaun FD ko tu bertambah tiap kali ko renew FD tu" - AE
"Ai See... kalo camtu aku rasa aku pun nak ikut ko la. Esok pagi aku ingat nak pegi apply kat PPP bank tu tapi apa yang aku nak bawak ye?"
"Laa.. apasal ko tak tanya kat orang bank tu? Abis tu apa yang ko tanya masa gi ari tu " - AE
"Lupa la bro sebab terpesona dengan ke'cun'nan awek customer service tu. Aku cuma tanya no tepon dia in case kalo ada pape yang aku nak tanya" - Brader X
"Kalo camtu ko tepon dia tanya apa nak bawak" - AE
"Orait gak tu tapi aku ingat lagi elok kalo aku tepon ajak dia keluar sesambil tanya dokumen apa nak bawak.. ok tak bro?" - Brader X
"Sukati ko la. Yang penting kalo dia setuju nak keluar dengan ko, JANGAN LUPA AJAK AKU.. hahaha" - AE

TIPs : My 1st step - Apply OD dulu sebelum start invest dalam property.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan