Jumaat, 23 April 2010

Tips yg takde dlm buku/blog lain..

La ni korang dah pun tau jenis-jenis dokumen yang boleh meluluskan loan korang. Jadik, sekarang ni aku nak kongsikan pulak cara aku apply loan yang selama ini tak ramai yang tahu *kiranya macam secret la*. Aku tau korang bila nak submit loan, mesti korang gunakan cara skema yang biasa orang buat iaitu apply kat bank yang direkomenkan oleh developer atau pun kengkawan korang. Dah la tu, tak penah pun korang nak comparekan pakej bank-bank lain. Yang korang tau ialah samaada interest bank tu rendah ke tidak atau pun boleh tak korang dapat loan maksimum. Dah la tu, bila apply pun cuma satu bank je yang korang tuju. Alasan korang.. takde masa la, bz la, member kata bank tu senang approve la dan 1001 macam alasan lagi. End up, bila loan dah tak boleh lepas, mula la menggelabah carik bank lain. Bila bank lain check, terus diorang dapat tahu yang loan korang dah kena reject sebelum tu. Tup tup takde satu pun yang lulus..huhu.

Tapi kalau korang tengok cara aku apply loan, mesti korang heran sebab agak lain dari yang lain. Biasanya aku akan ikut step-step berikut (tapi la ni dah tak berapa nak ikut dah sebab existing bank yang banyak bagi loan kat aku dah bagi special pakej kat aku.. kiranya macam pre-approved le tu..hehe..jangan le jeles pulak). So, step-step yang korang kena ikut adalah seperti berikut :
  1. Bandingkan dulu pakej-pakej loan umah yang ada pada setiap bank..cuba tengok kelebihan dan kekurangan setiap pakej. Camne nak tengok? Kalau kelebihan, korang boleh tanya sendiri kat bank tu tapi kalau 'disadvantage'nya, korang kena la tanya kat competitor diorang (bank-bank lain)

  2. Korang rankingkan pakej-pakej tu mengikut pilihan korang. Kalau korang nak interest rendah, korang listkan le bank yang bagi interest rendah tapi jangan le pulak korang listkan mengikut awek bank mana yang paling lawa. Parah korang nanti..hahaha

  3. Korang siapkan 3 atau lebih salinan dokumen-dokumen yang aku dah listkan sebelum ni dan korang submit 1 copy ke setiap bank yang korang pilih tu SERENTAK (d more d merrier..)

  4. Tunggu sampai approve dan bila dah lulus, korang compare le surat kelulusan tu antara satu bank dengan yang lain untuk menentukan mana yang terbaik. Mudah kan?

PERINGATAN : "Make sure yang nama korang tak kena blacklisted dengan bank. Kalau tak, korang submit le ke berpuluh-puluh bank pun..gerenti takkan lulus"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan