Khamis, 30 September 2010

Daniel Hakim : Negotiation Skill

"Bang, lepas ni saya nak kena buat apa pulak?" soal si Daniel. "Apalagi, ko pegi la nego price dengan seller tu. Mana la tau kot-kot ko boleh dapat harga rendah lagi" jawab aku. "Sebenarnya saya dah mintak kurang dah pun. Harga asalnya ada la dalam RM65K" jawab mamat ni. "Aik.. terer jugak ko ni ye. Aku belum ajar, ko dah memandai mintak kurang. Nasib baik seller tu bagi. Apa ayat yang ko gunakan?" soal aku lebih lanjut dan dengan hidung kembang kempisnya (bangga le tu kena puji), si Daniel tu bagitau "Saya kata la kat seller tu yang market value flat tu dalam RM55K to RM60K je. Agaknya pasal tu la dia bagi kurang RM5K". "Ok.. good job" puji aku. 

Itulah ayat-ayat manis mamat engineer tu kat seller flat yang dia beli tu dan bagi aku, ayat macam ni jugaklah yang biasanya aku gunakan untuk mintak diskaun. Harap-harap reader blog aku ni ada idea dan pengalaman yang lebih menarik untuk dikongsikan bersama yang lain tentang cara-cara korang negotiate untuk dapatkan harga terbaik. 

P/S : Anyway, salah satu ayat yang selalu aku gunakan untuk nego price  selain  ayat di atas ialah "I sanggup bayar cash kalau u sanggup jual flat tu at RM45K" tapi korang kena make sure la yang korang ada cash sebab bagi aku CASH IS KING bila korang masuk ke gelanggang negotiation. Am I right?

5 ulasan:

  1. waa. mintak 45k tu
    haha
    giler rendah
    kewl~

    BalasPadam
  2. syoknyerrrrrrr.....

    BalasPadam
  3. 99% betul kalau nak kata CASH IS KING bila korang masuk ke gelanggang negotiation.... tapi ada 1% yg aku tak tau apsal kenyataan tu tak betul.... contohnya awal tahun nie masa aku p beli TV LG aku nie, tokey cina tu bagi harga sama jer utk bayar pakai kad kredit atau CASH..... BENGANG btul tapi aku terpaksa beli jugak dari tokey tu sebab harga dari dia terbaeekk dipasaran pada masa tu....
    :-aLCapone-

    BalasPadam
  4. memang cash is the king kan,

    BalasPadam