Sabtu, 9 Oktober 2010

QNA : Cash or Loan?

Ini merupakan soalan yang paling lama aku peram kat dalam inbox aku sampaikan bila aku baca kejap tadi dah naik berlumut jadiknya. Soalan dari brader anonymous ni berbunyi :

"Patutkah saya beli rumah secara tunai atau pinjaman?" 
Soalannya pendek tapi jawapannya jenuh jugak la untuk aku pikirkan. Anyway, as usual.. kalau nak menjawab soalan ni, si penyoal kena pastikan yang dia tahu apa matlamat pelaburan dia. Kalau macam aku, matlamat aku tak lain tak bukan adalah untuk mendapatkan pendapatan pasif dari lebihan sewa rumah dan bila aku maksudkan lebihan, ini bermakna aku kena pastikan yang sewa rumah tersebut mampu untuk menanggung instalment bank, duit maintenance, insurans kebakaran, cukai pintu & cukai taksiran. Hasil setelah ditolak semua kos-kos tersebut hendaklah positif, barulah aku boleh mencapai matlamat aku tu.

Itu bab matlamat pelaburan aku dan bagi menjawab persoalan di atas berdasarkan matlamat aku, aku terpaksa membahagikan usia aku terlebih dahulu. Sekiranya usia aku belum mencecah 40 tahun, semua rumah yang telah dan bakal aku beli hendaklah melalui pinjaman bank kerana aku boleh memaksimumkan tempoh pinjaman menjadi sekurang-kurangnya 30 tahun. Kenapa 30 tahun? Ini kerana tempoh tersebut akan menyebabkan instalment bulanan aku menjadi rendah dan hasilnya.. Sewa - Instalment & Kos-kos berkaitan = POSITIVE Cashflow.  Itu cerita sebelum usia aku mencecah 40, sebaliknya semakin bertambah usia aku, semakin banyak cash yang terpaksa aku gunakan supaya matlamat 'positive cashflow' aku tu akan terus tercapai sehinggalah satu peringkat bila mana aku terpaksa membeli secara tunai memandangkan bank dah tak boleh memaksimumkan tempoh pinjaman aku dan korang kena ingat, lagi singkat tempoh pinjaman.. maknanya lagi tinggi instalment yang aku kena bayar. Untuk itu, nasihat bagi korang yang mempunyai matlamat seperti aku, cubalah buat loan ketika muda dan belilah secara tunai bila usia emas menjejaki korang. 

Buat si penyoal, harap-harap aku dah menjawab persoalan anda.

6 ulasan:

  1. AE...thanks utk semua info tue...nak tny ckit la...kalo matlamat pelaburan mcm AE ckp iaitu pasif income from sewa, kita nak hold sampai bile ye satu-satu property tu?

    AE x main flipping ke?

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. amalina : saya akan hold sampailah anak saya dah cukup besar untuk take over rumah tu. saya tak main flipping la buat masa ni, takut gelap mata bila nampak untung banyak sangat..hehe

    BalasPadam
  4. ooo...thanks abang hensem...kalo xde anak lg, lmbat lg la nak kena tggu,hehehe...

    nak masuk area shah alam boleh?heheh...AE still keje lg ke? kalo saya n husband ada turun KL dari Alor star AE sentiasa free ke? teringin nak bersembang face to face... banyak benda nak tny n bersembang..

    anyway, blog AE ni mmg sgt byk maklumat..thanks..semoga Allah sahaja yg dapat membalasnya..

    BalasPadam
  5. salam, admin....good info.

    nak tanya la pulak....jenis loan yg macamana yg sesuai utk wat pelaburan hartanah?

    nizam77
    www.knizambiz.com

    BalasPadam
  6. Banyak nye info.. Tq for the info.. Tapi still masih blur-blur lagi pasal beli2 rumah ni.. Huhuhu

    BalasPadam