Ahad, 25 April 2010

Student punya penangan...

Lokasi : Seksyen 2, Shah Alam @ 8.38 malam

14 tahun yang lalu, pada waktu dan tempat yang sama.. terdetik dalam hati aku tentang apa yang aku nak buat lepas je keluar ITM nanti. Kalau aku keje pun, takkan aku nak keje sampai pencen. Lalu aku bulatkan tekad untuk 'retire by the age of 40'. Masa tu aku terfikir, the only thing yang aku kena buat ialah untuk pastikan yang aku akan terus dapat income walaupun aku dah pencen dari keje makan gaji dan satu-satunya cara yang boleh generate income tetiap bulan adalah melalui sewa rumah. Alhamdulillah, bermula dari rumah pertama yang aku beli pada tahun 1998, kini aku telah pun memiliki angka yang aku sendiri tak pernah terfikir pun dulu dan nampaknya, tak sia-sia strategi yang aku dah susun semenjak 14 tahun dulu. Korang mesti tertanya-tanya.. "apakah strategi yang aku maksudkan tu?"

Ya.. 14 tahun dulu aku terfikir untuk membeli rumah-rumah di sekitar Shah Alam untuk dijadikan rumah sewa untuk student-student UiTM kerana masa tu aku terfikir yang 'market' untuk golongan ini akan senantiasa ada. Kenapa pulak aku begitu konfiden dengan statement aku tu? Mana taknya.. cuba korang fikir.. takkan la kampus induknya yang terletak kat atas bukit tu akan tutup dan kalau korang boleh pikir jauh lagi.. takkan intake UiTM akan berkurangan setiap tahun. Mustahil kan??

Kalau kita tengok trend sistem pendidikan kita pada masa ini, peratusan pelajar yang makin pandai kian meningkat. Kalau dulu, rakan-rakan ITM aku kebanyakannya yang memiliki result SPM yang agak kurang baik (biasanya pangkat 2 la) tetapi kalau sekarang ni, aku rasa mostly yang belajar kat sini pun semuanya memiliki keputusan yang jauh lebih baik dari aku dulu. Mana taknya.. kalau korang tengok sekarang ni, sistem pra-sekolah yang ada pun semuanya bertaraf ala-ala profesional gitu. SMART READER , KUMON atau pun Q'DEES semuanya jadik pilihan ibu bapa moden kini.. tak macam zaman aku dulu, yang ada pun tempat untuk mengenal ABC hanyalah TADIKA KEMAS kat bawah surau belakang rumah aku. Belajar kira-kira pun guna bijik saga kaler merah tak macam bebudak sekarang yang nak amik UPSR pun, belajar pakai program komputer SKOR A. So, macamana intake UiTM nak berkurang kalau semua studentnya makin pandai dan aku rasa hostel dia pun makin lama makin tak cukup.

So kesimpulannya, bagi korang yang nak mulakan pelaburan dalam bidang ni.. fikir-fikirkanlah tempat yang menjadi pusat pengumpulan pelajar-pelajar cerdik ni sebab yang akan untung pada masa akan datang adalah korang jugak..

Nota Kaki : Teringat aku masa aku kecik dulu.. jenuhla aku pusing satu Teluk Intan nak carik kindergarden Q'DEES, last-last yang aku jumpak hanyalah jajan yang bernama CHICKADEES... hahaha

2 ulasan:

  1. kalau fikir betul2..mmg tak lari kemana market tu..hehe

    BalasPadam
  2. COD Pamp Suisse Lady Fortuna 10 gram, harga semasa RM 1280.

    Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi kami di goldman999.9@hotmail.com.

    Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

    Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

    Harga belian semula yang hebat.

    Terima kasih.

    BalasPadam