Selasa, 29 Disember 2009

kompom boleh untung...


Selalu gak kengkwn aku dok tanya kat aku ttg apakah bentuk pelaburan yg boleh menguntungkan mereka. Biasanye bile je aku jwb "takde untung yg paling beso melainkan ko melabur kat diri ko tu dulu", diorg akan kata aku cuba buat lawak la atau pun diorg akan kata aku nak kaya sorang2 le. Hakikatnye, takde pelaburan yg lebih menguntungkan selain drpd pelaburan ke atas diri kita sendiri... tapi apakah bentuk pelaburan yg aku maksudkan tu?

Pelaburan yg aku maksudkan tak lain tak bukan ialah mencari dan mendalami ilmu. Tak kiralah ilmu apa, yg penting dgn ilmu yg kita pelajari itu akan dpt memperbaiki kehidupan kita di masa akan dtg dan sudah pasti yg akan mendapat keuntungannya nanti adalah diri kita sendiri. "Ada tak cara lain utk kita nk dpt ilmu selain drpd membaca, aku ni tak berapa rajin nk baca buku.. dah la tu, masa pun tak berapa nak ada?" komen sorang kwn aku. Aku jwb balik " Tak semestinye ko kena baca buku, ko cuba le attend seminar.. tak pun baca le artikel2 yg berkaitan ke atau pun blog org2 yg berjaya ke"... susah le kalo mcm ni. Kaya nak tapi cara nak kaya tak boleh nk buat. Aku pun pada mulanya bukanlah seorang yang suka membaca tetapi demi utk memajukan diri, korang boleh lihat sebahagian drpd koleksi buku2 yg aku baca. So.. tepuk dada tanyalah selera dan dimana ada kemahuan di situ ada jalan..


Tips : "Jadikan amalan membaca itu sebahagian daripada hidup anda kerana pulangan yang anda akan dapat amatlah menguntungkan."






Tiada ulasan:

Catat Komen