Khamis, 24 Disember 2009

tenkiu datuk seri...

Kolo korang penah baca komen aku kt fb pd 24 Oct '09 yg lalu, musti korang tau 2 perkara yg aku x puashati dgn intipati belanjawan hari tu. (1) caj rm50 yg dikenakan utk setiap kad kredit yg kite ada.. (2) cukai RPGT yg dikenakan ke atas semua transaksi jualan rumah. tup2 hari ni .. ada berita gumbira terpampang kt front page akhbar 'The Sun'.. "RPGT applicable to properties sold within 5 years of purchase"..

To those yg x tau apa itu RPGT.. RPGT tu singkatan utk 'Real Property Gain Tax' atau cukai yg dikenakan ke atas keuntungan yg kite dpt dr penjualan rumah. Biasanya org jual rumah utk dpt untung tp bile govt impose benda ni, untung kite for sure akan berkurang.. tapi bab ni aku xde la marah sgt, cuma sblm ni.. RPGT ni cuma dikenakan pada sape2 yg jual umah dia dlm tempoh kurang dr 5 tahun. Maknanya lepas 5 tahun dh tak kena tax tapi dlm bajet 2010, sume penjualan umah.. x kira la samaada kurang @ lebih 5 tahun, semuanya kena tax. Kolo camni susah la utk small investor mcm aku ni nk survive. Camne aku nk guna konsep "beli 1 umah, dpt 1 umah free" yg selama ini aku dok buat. Mesti korang heran kan.. beli 1 dpt free 1 lagik... hehehe. Xpe.. kolo korang nk tau, kena la blanja aku teh tarik kat mamak sbb kolo aku citer kat sini, aku takut bank dah x nak bagi loan lagi kat aku : ) ... Anyhow, aku nk extendkan ucapan time kaseh aku kat 'prime minister' kite sbb ubah balik apa yg dibentangkan dlm bajet beliau yg lalu. Tenkiu Datuk Seri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan