Selasa, 28 September 2010

Daniel Hakim : How's the Trick?

Are you following me? I guess yaa.. Good sebab tips yang aku nak bagi ni korang takkan jumpa kat mana-mana buku property lain dan tips ini pada mulanya aku tak berapa perasan tentang keberkesanannya sehinggalah aku jumpa awek banker aku yang cun tu.. hehe. Ok, kita re-cap balik apa masalah mamat engineer tu dalam entri yang lepas. Yes, aku berjaya mendapatkan value yang tinggi dari bank yang sama, yang si Daniel tanya pada sebelah paginya. How this thing could happen? Macamana aku buat sampaikan aku berjaya menaikkan market value untuk rumah yang sama? And the best part was.. from the same bank.

So, here's the trick. Ada 2 benda penting yang korang kena ingat bila nak dapatkan market value from the bank. The first one is 'Siapa yang korang tanya?'. Kalau korang perasan, si Daniel ni walk-in je ke branch kat bawah office dia dan berjumpa dengan pegawai yang in-charge untuk loan bagi mendapatkan market value. As for me, normally aku akan call atau tinggalkan pertanyaan di laman web bank yang aku dah aim tu dan minta one of their cutest mobile sales officer to contact me. Normally setiap bank ada mobile sales officer diorang yang akan dapatkan sales melalui call centre, website inquiry mahupun during any sales promotion (mesti korang biasa jumpa budak-budak sales ni kat mana-mana exhibition kan?). Aku tau korang mesti tertanya-tanya "apa rasionalnya semua ni dengan market value?".

Rasionalnya :

Kalau korang biasa buat sales, mesti korang tahu betapa susahnya nak close the deal kan? Bila takde sales, maknanya no extra income for them (sales people). Tak kira lah samaada income tu dalam bentuk sales commision ke, token from the lawyer ke atau 1001 jenis side income lagi yang diorang boleh generate. So, untuk memastikan diorang dapat semua benefits ni, nak tak nak they have to offer something yang orang lain tak boleh offer even by their counterpart sendiri and part of it is a higher market value, in order to enable korang untuk dapatkan maximum loan. Apa yang membezakan diorang ni dengan pegawai bank yang kat branch ni ialah, they (mobile sales officer) will look around untuk tengok which valuer yang boleh commensurate dengan kehendak customer diorang ni. Manakala, untuk mereka yang duduk kat branch.. mostly they will check with 1 or 2 valuers sebab they don't have much time to do that sebab kes yang diorang dapat dari walk-in customer pun dah banyak. Itu yang kengkadang tu ada kes yang terpaksa diorang tolak sebab dah banyak sangat dan biasanya yang jadi mangsa ialah kes-kes yang loan amountnya kecik. Buat apa diorang layan sangat loan yang RM50K sedangkan kerjanya sama je dengan loan yang RM500K. Betul tak? So, that's the 1st tips from me (for free). The other one akan menyusul dalam entri yang berikutnya.

P/S : Camne nak contact mobile sales officer ni? Senang je. Korang log-in ke website bank tu dan taip camni (seelok-eloknya dalam bahasa omputih le supaya nampak educated sikit) "I'm in the midst of buying a house and was attracted by your home loan package. Therefore, can you send someone (preferably a malay girl with a pretty and hot look), who can entertain to my inquiry pertaining the said package. TQ". 

One more question yang korang kena remindkan aku nanti "Kenapa sales officer yang melayu?"..

3 ulasan:

  1. salam AE..bagus jgk idea ni blh dipraktikkan nnt hehehe. cuma ralatnya dicadangkan guna bahasa inggeris utk nampak 'educated'. bukan nak berbalah tuan cuma terperasan nampaknya itulah senario skrg nih. terpinggir bahasa bila ianya dianggap 'low class'.Bahasa Jiwa Bangsa...janganlah malu2 ye^_^

    BalasPadam
  2. ahh nko nie. oang dok citer psl umah, isu bahasa jiwa bangsa lak yg kecos

    set ur priority rite lah dulu...leceh!

    BalasPadam
  3. kena jadi racist jugak ker nak apply loan nie...?
    tak pe aku tunggu next entri kenapa plak nak kena jadi racist ....
    :-aLCapone-

    BalasPadam