Rabu, 8 September 2010

Pandangan Dari Student Yang Pernah Dapat 'C+' Untuk Subjek Ekonomi

Headline paper the Star semalam yang bertajuk 'NO TO 80% PLAN' benar-benar mengecewakan aku. Intipati berita yang menceritakan desakan dari pertubuhan-pertubuhan NGO dan individu-individu tertentu yang menentang cadangan Bank Negara menurunkan kadar LVR bank-bank telah memadamkan harapan aku untuk melihat harga hartanah di Malaysia turun dan stabil. Seterusnya aku rasa semacam tak berminat nak postkan entri tentang komen yang dah pun aku siapkan sebelum ini.

Kekadang tu aku hairan kenapa la 'mereka' ni menentang sangat langkah yang masih lagi dalam kajian sedangkan bagi aku dalam jangkamasa panjang nanti, langkah sebeginilah yang akan menguntungkan pihak pembeli iaitu kita. Pasti korang tertanya-tanya kenapa aku berkata demikian?

Cuba korang bayangkan kalau korang jadik pemaju apa korang akan buat kalau rumah yang korang bina tak boleh dijual? Kat sini teori 'supply and demand' yang aku belajar dalam subjek ekonomi dulu pasti akan memainkan peranan bagi melariskan rumah-rumah tersebut. Samaada harga rumah tersebut perlu diturunkan ataupun pelbagai benefit lain perlu ditawarkan adalah strategi-strategi yang patut difikirkan oleh pihak pemaju (terutamanya marketing department diorang), sekiranya mereka ingin melihat projek mereka ini laris setelah langkah-langkah Bank Negara ini direalisasikan. Tak ke ini nanti akan menguntungkan pembeli.

Pihak-pihak yang menentang semalam ada mengatakan yang langkah ini akan membantutkan hasrat kerajaan untuk membangunkan dasar perumahan negara kerana kata mereka dengan adanya cadangan sebegini, rumah-rumah di Malaysia akan jadi sukar untuk dijual dan seterusnya akan membantutkan pertumbuhan ekonomi negara. Bagi aku ianya hanyalah satu alasan yang dangkal kerana bukan semua rumah sebenarnya yang akan terlibat sebaliknya cuma rumah yang berharga RM500K ke atas je yang akan terlibat secara langsung dan seperti yang korang sedia maklum pembeli bagi rumah-rumah sebegini adalah dari kumpulan minoriti rakyat Malaysia yang boleh disifatkan sebagai mereka yang ber'wang' dan bukannya dari kalangan orang-orang 'kebanyakan' seperti kita, betul tak? So, apa ada hal kalau cadangan Bank Negara ini diteruskan. 

Anyhow, aku bukannya seorang yang layak untuk mencadangkan itu dan ini, maklumlah aku cuma seorang pegawai bank yang berpangkat rendah. Mungkin mereka yang berpangkat besar lebih layak untuk memikirkan semua ni demi kesenangan rakyat. Itu pun kalau diorang ni takde agenda tersembunyi la. Buat korang yang membaca entri ini, mungkin juga korang kurang bersetuju dengan aku dan mungkin juga apa yang aku cakapkan ni salah tapi sekurang-kurangnya aku cuma ingin melahirkan kebimbangan aku sahaja supaya takkan terjadi kemelesetan ekonomi seperti negara-negara lain yang telah mengalaminya. Wallahualam.

3 ulasan:

  1. btul2...aku setuju sgt dengan bro...sama mcm ape yg aku belajar gak..yela...ape yg risau sgt..cdgn tu utk rumah atas 500k je...so x masalah byk sgt la..pelabur2 still masih bole buat bisnes ngan rumah bwh 500k kan??

    BalasPadam
  2. aku pun 1 pandangan dengan kau abangensem...... daripada student yg pernak dapat "B+" untuk subjek "petroleum ekonomi"....
    :-aLCapone-

    BalasPadam
  3. bro.

    arini PM najib announce 90% tu kekal utk 1st & 2nd house jer...3rd house dan seterusnya mungkin akan diberi pinjaman 80% sajer...apa pendapatan bro?

    BalasPadam