Ahad, 14 Mac 2010

Lock-in Period

Petang semalam bekas kerani kat opis lama aku, Zihan @ Abang Aji, ada 'call' aku dari Terengganu. Dia dok sibuk bercerita tentang betapa bertuahnya dia dapat refinancing umah dia yang dibelinya kira-kira 4 tahun dulu. Dalam dok berbangga bercerita tentang 'excess' money yang dia akan dapat nanti, dia tak perasan tentang clause 'Lock-in Period' (LIP) yang ada kat dalam Letter Offer dia hari tu. Bila aku bagitau tentang penalti yang dia kena bayar sebab refinance sebelum tamat tempoh LIP tu, alih-alih terus dia memekak sambil berkata "Apasal pulak bank nak caj penalti kat aku. Ikut suka aku la. Lagipun aku bayar 'prompt' tiap-tiap bulan tu pun dah cukup baik. Kalau camni, sikit je la duit 'excess' yang aku dapat nanti sebab bank caj 3% dari jumlah loan aku". "La, apasal pulak ko nak marah? Time bank tu offer pakej menarik hari tu, ko sanggup amik tapi ko tak baca betul-betul apa yang ada kat dalam letter offer. Dah la 'legal fees' ko ari tu bank yang tolong bayarkan. Kalau aku jadi bank.. bangkrap le aku kalau semua orang berfikiran macam ko.." jawab aku balik. Aku ingat member aku yang sorang ni paham le dengan penjelasan aku tu tapi rupa-rupanya masih nak banyak bunyi lagi.."Nasib la, sape suruh dia (bank) tak counter offer aku balik. Lagipun ini le risiko yang dia kena amik sebab continue dengan pakej dia yang dah tak menarik. Dah tu pandai pulak nak ikat aku 5 tahun. Sori la beb".

"Bang, ko terima je la hakikat. Tak guna ko nak melawan sebab ko dah sign pun Letter Offer bank tu dulu. Kalau ko rasa tak patut sangat, cuba ko amik je contoh yang aku nak bagi ni. Ko ingat tak masa memula ko nak pikat bini ko dulu. Sume benda yang dia cakap ko sanggup buat. Suruh berenti isap rokok, ko ikut tapi bila dah dapat kawin ngan dia..mula le ko ngelat. Lepas tu.. bila ko jumpa je awek lain yang lagi cun dan vogue dari bini lu.. takkan senang-senang lu nak tinggalkan bini lu? Camtu jugak le bila ko refinance umah ko ni... hehehe".. jawab aku dengan nada selamba. "Kasar lawak ko tu, bro" marah kawan aku dan dalam nak meredakan kemarahan dia tu, aku berkata "Relaks la bro.. Pasal tu la aku tak nak refinance sebelum abis LIP tu sebab nanti tak pasal-pasal 'excess money' aku tu tinggal sikit. Satu lagi.. ko nak tau tak apa beza LIP umah dengan LIP bini kita ni?" soal aku. "Apa dia?" tanya member aku balik.
"LIP umah tu ada tempohnya, 5 tahun paling maksimum tapi LIP bini kita ni sampai mati le jawabnya dan nampak gayanya, takde can le kita nak 'refinance' bini kita." Sayup-sayup lega aku bila dengar member aku tu gelak "Hahahaha... pandai la ko ni bagi contoh". (Apa-apa pun aku tetap sayang kat bini aku - ayat cover line takut-takut bini aku terbaca blog aku ni.. hehehe )

TIPs : Pastikan korang teliti dulu clause yang berkaitan dengan Lock-in Period yang ada kat dalam Letter Offer umah korang tu sebelum korang refinance umah.

4 ulasan:

  1. Sapa tak sayang bini hoi!!!!!!!

    BalasPadam
  2. la. bini ko tak baca blog ni rupanya.. patutla banyk mention awek je.. haha~

    BalasPadam
  3. sungguh berbahaya contoh yang diberi...PDDFA

    BalasPadam