Ahad, 21 Mac 2010

bad debt ke atau good debt??

Lepas je aku posting last entry aku ari tu, tak semena-mena member aku yang dok buat biznes kete sewa bagi komen kat inbox fesbuk aku. "Gua rasa tak semua loan kete tu bad debt la, bro sebabnya macam gua, walaupun gua beli kete pakai loan tapi dengan loan tu la gua boleh biznes kete sewa ni dan tiap-tiap bulan seperti yang ko tau.. duit yang masyuk tu lagi banyak dari instalment bulanan kete sewa aku tu. Gua rasa lu kena pebetui dulu 'perception' ko terhadap loan kete ni.." camtu la lebihkurang bunyi e-mail dari dia. Terkedu gak aku sebab apa yang dia bagitau tu, 100% aku agreed. Nampak gayanya kali ni aku mengaku aku silap.. tapi bile aku pikir-pikir balik.. bukan aku yang silap, buku yang aku baca selama ni la yang silap. Hampeh betoi.

Bila aku cuba paksa otak aku untuk berpikir panjang, apa yang aku dapat simpulkan ialah.. kengkadang tu tak semua loan tu 'jahat' walaupun secara teorinya memang boleh dikategorikan sebagai 'bad debt'. Yang penting, apa kesannya terhadap 'financial cashflow' kita samaada akan lebih mengkayakan kita atau pun makin membuatkan kita miskin.

Contoh paling sempoi yang boleh aku terpikir masa ni ialah 'personal loan' yang kebanyakan dari kita amik masa tengah menggatai nak kawen dulu. Walaupun dari satu sudut nampak macam 'bad debt' tapi kalau tak sebab loan tu dah tentu makin banyak duit kita yang kena keluar sebab nak kena hantar baju gi dobi atau pun nak bayar chef kat warung untuk masakkan bekfes, lunch malah dinner kita setiap hari. So, bila dah kawen, semua tu dapat kita jimatkan sebab dah ada orang yang 'sudi' memasak, membasuh malah meng'iron' baju kita. Tak gitu?? Tapi apa-apa pun, korang sendiri boleh pikir samaada hutang yang korang amik atau akan amik tu, akan mengkayakan (good debt) atau memiskinkan (bad debt) korang.

1 ulasan:

  1. loan yang boleh hasilkan duit nih memang bagus, cuma kita sebagai manusia aje yang kadang2 lari dari landasan yang lurus! terpeleot gitu!

    BalasPadam