Rabu, 24 Mac 2010

Cara nak cepatkan bayar hutang rumah

Korang nak tau tak camne cara nak cepat ngabihkan bayo utang umah? Cara ini banyak diceritakan di dalam buku-buku yang berkaitan dengan 'property investment' dan aku telah pun mempraktikkannya untuk salah sebuah umah sewa aku. Hasilnya.. dapat jugakla aku mengurangkan faedah yang dikenakan pada utang aku tu. So, camne ye??

Sebelum aku gtau, aku nak tanya.. korang perasan tak yang dalam setahun ada berapa minggu? Yes..52 minggu dan kalau 52 minggu ni ditukarkan kepada bulan, ianya akan menjadi 13 bulan dalam setahun. Cuba korang bayangkan instalment umah yang korang bayar tetiap bulan tu ditukarkan kepada setiap 2 minggu sekali, apa akan jadi? Eh..janganlah kalau instalment korang tu RM400, tiap 2 minggu korang bayar banyak tu jugak memang la cepat abis tapi setiap 2 minggu, korang bayar la RM200 (separuh dari jumlah instalment korang). Memang kalau ikut logiknya korang bayar jumlah yang sama tapi sebenarnya setiap tahun korang sebenarnya terlebih bayar sebulan instalment. Amacam? Betul tak dan kalau ikut buku yang aku pernah baca, penulis tu bagitau yang cara ni secara tak langsung akan memendekkan hutang rumah korang sebanyak 3-4 tahun. Macamana boleh jadik camtu? Sebabnya.. interest loan umah kita tu yang dicaj mengikut baki hujung bulan dan kalau setiap tahun baki kita dah terkurang sebanyak sebulan instalment, maka hutang korang pun akan abis cepat le sebab interest yang dicajkan tu dah banyak berkurangan. So, amacam.. mudah kan?

TIPs : Cuba elakkan pembayaran melalui kaedah standing instruction atau autodebit kalau korang nak ikut cara ni.

2 ulasan:

  1. yes!! tQ abang! kamu memang hensem! ;)

    BalasPadam
  2. Salam bro, bank mana ek yg bagi wat fortnightly payment mcm ni ek?sbb loan rumah sy auto deduct dari account tiap2 bln. bl sy ckp kat bank officer tu sy nak bayar 2 minggu skali, dia tanya blk knapa nak byr mcm tu. adeh

    BalasPadam