Selasa, 25 Mei 2010

Malas tahap GABAN..

Sori beb. Aku bukannya nak citer pasal kartun GABAN tu tapi entry ni aku buat semata-mata nak jawab respon yang aku dapat dari pembaca aku yang kebanyakannya kata "Bang, I takde masa la nak update 'salinan lembut' ke, 'keras' ke atau yang 'lembik' (yang ni aku tak penah pulak citer. Memandai je reader aku ni menambah). So, ada tak cara lain yang I boleh buat kalau nak gantikan sume salinan tu supaya loan I boleh lulus?". Hai.. alasan-alasan. Semuanya nak senang je. Aku rasa takat update semua benda tu takde la sampai amik masa korang 1 hari. Habis kuat pun takat 10 minit je. Nak jadikan sebok sebagai alasan, aku rasa tak patut sebab aku pun sebok gak. Mana nak ngajo anak buat homework, nak iron baju lagi, basuh kasut sekolah anak lagik, nak ngeteh ngan kengkawan lagik, nak 'training' pingpong lagik.. itu belom lagi kes nak memenuhi 'permintaan kaum ibu' malam-malam. Lagi la sebok.. So, takyah la korang guna alasan tu untuk 'cover' kemalasan korang tu. Ngaku je la.. hehe

Memandangkan aku ni jenis yang lembut hati (bak kata mak aku), aku turunkan jugak la ilmu aku ni abis-abis. Nampaknya dah takde la benda yang aku nak 'reserve' dari korang sebab sume ilmu nak bagi loan approve ni aku dah perturunkan kat sini. Apa rahsia yang aku nak bagitau kali ni? Jawapannya korang boleh tengok sendiri kat gambar bawah ni. Agak-agaknya korang paham tak apa benda ni?



Ekceli, gambar kat atas tu menunjukkan 'Summary of Property Investment' yang aku ada. Dalam tu aku listkan semua umah aku, sewa yang aku kenakan tetiap bulan, instalment bank yang aku kena bayar dan baki yang aku dapat bagi tiap-tiap umah yang ada. List ni korang tak perlulah update selalu unless kalau ada perubahan dari segi sewa dan instalment bank. Kenapa pulak aku kata tak payah selalu update? Ye la.. takkan korang (bank) nak naikkan sewa (instalment) tiap-tiap bulan? Tu dah kira melampau. So, list ni korang boleh sertakan sekali dengan bank statement yang ada menunjukkan transaksi amaun-amaun tu setiap bulan. Kat sini korang kena la konsisten membayar instalment tu. Jangan la kat list atas tu korang tulis instalment bank RM370 tapi kat statement bank, korang cuma bayar RM350. Mana bank nak caya. Camtu jugak la kalau korang kata korang sewakan umah korang tu pada kadar RM1K tapi duit yang masuk tetiap bulan cuma RM100 je. Karang, dari elok-elok korang boleh dapat loan tu terus kena reject sebab menipu. Amacam, korang dah paham tak? Kalau dah paham, elokla tapi kalau benda sesimple ini pun korang tak boleh nak buat, korang tak yah la berangan nak beli umah banyak-banyak cam aku.

Nota Kaki : Korang tak semestinya kena tulis Bahasa Inggeris macam aku, Bahasa Melayu pun ok apa. Aku tulih ikut English sebab aku dulu belajar kat 'luar negeri' (bukan oversea tapi luar dari negeri Perak.. wakakaka)

7 ulasan:

  1. thanks bro. penyakit malas ni semua org ada. segelintir yg ada penawarnya

    BalasPadam
  2. betul tu, semua nak kena suap... susahlah ini macam...

    p/s: aku add ko nyer blog kat blog aku, senang sikit kalau ada entry baru...

    BalasPadam
  3. takpe la janji diorang bersemangat nak start invest..

    BalasPadam
  4. nak kerja senang, upah orang la buatkan..hehe..

    Senang je kata kunci dia, jangn layan perasaan malas tu..abes cerita..

    BalasPadam
  5. ya betul kata En Nizam tu

    BalasPadam
  6. Nak tanya skit.

    Soft copy nie useless utk income dari rumah jeke? Kalo dividen bursa saham, saham amanah dan koperasi boleh masuk ke?

    BalasPadam
  7. En Jidin : Up to u as long as apa yang ada kat bank statement u to syncronise dengan apa yg u catit kat dlm softcopy tu.. yang penting benda tu adalah income.

    BalasPadam