Sabtu, 29 Mei 2010

Ni nak kena belanja karoke nih..

Perghhh.. ramai gak le yang komen dok bagi semangat kat aku. Ada yang komen kat blog dan tak kurang jugak yang tinggalkan komen kat fesbuk aku. Tenkiu le sume sekurang-kurangnya korang bagi semangat kat aku untuk terus 'berkarya' (wah macam komposer lagu pulak) demi untuk memantapkan ekonomi 'bangsa kita', dan dalam banyak-banyak komen yang aku terima, aku terkejut bila membaca komen Brader Farid (klasmet sekolah rendah aku dulu) kat dalam fesbuk aku. Aku tak sangka pulak sesi ngeteh dengan dia masa kat Gulam Rasul, Teluk Intan awal bulan ni rupa-rupanya untuk mencurik tips-tips ilmu property dari aku. Ooooo... nyesal aku order 'pull tea' je time tu, kalau aku tau aku tapau sekali Roti Nan dengan Tandoori, baru le berbaloi-baloi-baloi.







Tak sangka pulak soalan-soalan yang dia tanya time tu untuk dia praktikkan dalam urusan pembelian rumah baru dia dan lagi aku tak sangka yang dia boleh dapat 'instant result' daripada tips-tips aku tu (korang boleh baca komen si Farid ni kat gambar atas tu. Kalau korang tak nampak, korang double klik je gambar tu). Bila aku call dia mintak kepastian, jawabnya "Ko punya tips kelas la bro. Aku dapat diskaun lagi RM10K daripada seller umah aku tu". RM10K?? Banyak tu. Boleh buat downpayment kete 'Mazda 2' idaman aku tapi takpe aku tetap berbangga dan menyokong kawan aku yang sorang ni. Korang mesti nak tau apakah tips yang aku dah bagi kat dia sampai dia dapat 'cilok' RM10K dari mamat seller tu kan? Dan setelah diberi persetujuan oleh tuan punya badan (mamat Farid ni), kat sini aku perturunkan tips cara-cara nak 'mengencing' penjual umah dan korang kena janji, sebagai ganjaran atas pemberian tips ini, korang kena beli eBook aku yang akan dipasarkan pertengahan bulan depan. Janji tau.. kalau tak korang tanggung le 'dosa mungkir janji' korang tu.. hehe.
Perbualan tempohari :

"Camne aku nak mintak diskaun lagi dari seller tu bro?" - Farid
"Ko dah check value bank tak macam yang aku suruh hari tu?" - AE
"Dah. Bank bagi dalam RM160K-RM165K. Seller nak dalam RM170K" - Farid
"Ala.. ko kata la kat seller tu.. bank value umah encik (seller) paling tinggi pun RM160K dan itu pun kalau conditionnya elok dan cantik. Kalau takat umah macam ni saya tak rasa dia (bank) boleh bagi value at RM160K dan kalau ikut harga encik (seller), saya nak kena tambah extra lagik RM10K disebabkan valuation bank yang rendah tu. Rugi la saya macam ni. Kalau camni, tak jadik la saya nak beli" - AE
"Boleh dapat ke bro?" tanya si Farid ni
"Ko try dulu lagipun kan ke ko kata seller desperate nak jual. Mesti boleh punya.." jawab aku dengan konfidennya.

Last-last bila aku tengok komen si Farid ni kat fesbuk aku, aku tau le apa yang aku suruh dia buat tu 'sukses'. Kiranya aku ni dah boleh dah kalau nak mintak dia belanja aku gi karaoke macam yang aku selalu mintak kat Brader Mil dan kali ni aku nak mintak dia bawak cikaro sekali untuk aku duet. Mana best layan 'melalak' dengan jantan je. Sape nak jadik CT Nurhaliza kalau aku nyanyi lagu 'Kau Mawarku' nanti.. hahaha, tapi bila ngenangkan nasihat 'mem' aku kat rumah.. "awak jangan nak menggatal dengan pompuan lain kalau pompuan tu tak secantik Diana Danielle atau Lisa Surihani" (ni statement betul ni), terpaksa la aku kenselkan sesi karaoke dengan cikaro-cikaros yang Brader Farid ni bakal bawak nanti.. huhuhu. Nampak gayanya Farid, ko kena la belanja aku nasi kandar Gulam atau pun Mee Mastan bila aku balik Teluk Intan bulan depan sebagai ganti belanja karaoke.

Tips Tambahan : Tolong tinggalkan jam 'Patek Phillip', kete 'Beemer' dan barang-barang mewah yang lain sebelum korang jumpa seller. Kalau boleh, korang pakai je track suit macam aku bila nak nego price dengan seller. Satu lagi, walaupun muka korang ensem macam muka aku, cuba la buat muka 'bodoh-bodoh alang' atau pun muka 'nerd' untuk menagih simpati dari si penjual umah. Kalau semua tu tak jalan.. korang carik je la rumah lain untuk dibeli.



1 ulasan:

  1. hahaha....tingat ms dedulu aku slalu gak guna tips tambahan ko tu masa nak nego smthg dgn seller....tinggal smua gelang emas selirat, jam guees, beg LV...pakai sipar jepun jek... tak make-up mcm tunggui asal nmpk nerd n bodoh2 alang...janji tak kena jual....

    BalasPadam