Ahad, 8 Ogos 2010

Refinance Lagik..

Ada yang e-mail kat aku bertanyakan samaada elok refinance balik dengan bank sendiri ke atau bank lain sebab katanya existing bank dia la ni offer pakej interest yang agak menarik kalau dibandingkan dengan bank-bank yang lain.

Bagi aku kalaulah benar apa yang dikatakan, eloklah refinance 'restructure interest rate' balik kat bank sendiri. Actually bukannya apply loan balik tapi buat surat kat bank tu untuk minta kurangkan interest ikut existing rate yang mungkin lebih rendah dari rate dulu. Ada yang tanya "bank boleh bagi ke kurangkan rate?". Ala.. apa susah, korang ugut la bank korang tu dengan ayat-ayat seperti "kalau u all tak nak kurangkan interest loan I, I pegi refinance kat bank lain". Kalau korang customer yang 'bagus' (prompt paymaster), mesti bank korang goyang bila korang cakap macam tu. Gila apa nak lepaskan good customer ke bank lain. Pape hal pun, korang pikir la elok-elok samaada berbaloi atau tak korang buat semua ni.

Tips n Thots : Pastikan korang ni good paymaster sebelum korang buat surat reducekan rate.

2 ulasan:

  1. Tanpa NamaOgos 09, 2010

    yg ini aku pernah buat dan aku lebih suka sebab tak payah nak kuar RM utk lawyar.... cuba yg tak best nyer kita tak leh nak dapat extra RM .....! :-aLCapone-

    BalasPadam
  2. ouh.. tadapat extra RM ke kalau refinance kt bank yg sama?
    huhu

    BalasPadam